Vaatimuksia työnantajalle
Tässä kun olen miettinyt, että mille seuraavaksi alkaisin, olen haarukoinut hyvän työnantajan ominaisuuksia. Näillä vuosilla (joita ei siis ole millään muotoa vielä liikaa) sitä on jo kohtuullisen hyvä käsitys myös omista kriteereistä. Työmätsin löytyminen kun on aina kaksisuuntainen tie ja yhteistä tulevaisuutta arvioidaan molemmista suunnista.
Suomalaista työelämää ja yrityskulttuureita tutkiva Great Place to Work listaa tutkimusperusteisesti kolme tärkeintä tekijää hyvälle työnantajalle. Ja näitähän ei ole kyllä kiistäminen. Alla pari ajatustani miksi.
LUOTTAMUS
Luottamukseen kuuluu myös molemminpuolinen kunnioitus. Työntekijää arvostetaan eikä hänen yli kävellä. Tämä koskee kaikkia omasta tontistaan vastuussa olevia ammattilaisia, niin päättäjiä, esihenkilöitä kuin asiantuntijoitakin. Jokaisella on omasta tontistaan vastuu ja päätäntävalta ja se tontti on (pitäisi olla) selkeästi myös määritelty. Ja vaikka kaikki päätökset eivät niin omilta muista tiimiläisistä tuntuisikaan, niitä kunnioitetaan, koska vastuuhenkilö on ratkaisun parhaaksi katsonut, käyttänyt siihen aikaa ja asiantuntemustaan. Liian usein näkee sitä, että loputtomasti kyseenalaistetaan ja haastetaan. Tässä on suuri työtyytyväisyyden, merkityksellisyyden kokemuksen ja ammattiylpeyden rapautumisen vaara. Tiettyyn rajaan asti haastaminen on toki ok, mutta kun päätöksen aika tulee, on vastuunkantajan sana se merkitsevin. Eikä sen yli kävellä, ei mennä ohi eikä sitä jätetä huomiotta.
KOMMUNIKOINTI
Tätä olen paasannut vaahto suussa vuosia ja vuosia. Yleensä kaikki on lopulta myös huonon viestinnän syytä - asioista ei vaan puhuta tarpeeksi, tieto ei kulje eikä asioita jaeta. Riittävä kommunikaatio on kuitenkin elinehto. Tietoa ja materiaaleja pitää jakaa, vaikka aina ei syy-yhteyttä itse näkisikään. Siksi on prosessit, toimintaketjut ja viestintäkanavat ja niitä tulee sovitulla tavalla käyttää. Johtoryhmän salamyhkäisyys nakertaa myös pohjaa kaikelta, sillä yhteisöä tulee johtaa esimerkillä. Yksiköiden välinen viestintä tulee olla aktiivista, jottei pyörää keksitä uudelleen tai aikaa hukata siihen, mikä jossain on jo ratkaistu. Viestintä, viestintä, viestintä.
PÄÄMÄÄRÄ
Ihmisillä tulee olla todella hyvä käsitys siitä, mitä ja miksi he jotain tekevät. Se on motivaation ydin, jotta tietää miksi juuri kyseinen työntekijä on ketjussa tärkeä. Miksi minulla on väliä. Miksi sinulla on väliä. Merkityksellisyys tulee selkeästä päämäärästä ja visiosta. Ja kun tavoitteita saavutetaan, niitä pitää juhlistaa. Pitää muistaa pysähtyä hyvän äärelle ja kiittää. Ihmisiä pitää arvostaa, heidän työpanostaan ja aikaansa tulee arvostaa. Kun oma tontti ja tehtävän päämäärä ovat selkeät, ei myöskään työtunteja tarvi kirjata, eikä esihenkilön kyttiä paikallaoloja.
Mitä muita arvoja sinä pitäisit tärkeänä työnantajassa ja työnantajan toimintatavoissa?
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!